Tiskar94 oznamuje...Tiskařův geoblog

Chybí dvěstě metrů

Publikováno 19.11.2017 v 17:41 v kategorii Unzařaditelnous, přečteno: 67x

Pokud jste se někdy výletem na kole či pěšky vydali z Jablonce do Hodkovic, pravděpodobně jste vyrazili od bývalé porodnice po staré Rádelské k odbočce na Rádlo, následně skrz Rádlo kolem úřadu, kostela, nádraží a Schlenzovy kaple a pod R35 odbočili na cyklostezku vedoucí z Jeřmanic. Dalo by se i jinou cestou, podle mého zajímavější. Kdyby nechybělo dvěstě metrů, které s největší pravděpodobností nikdy dostavené nebudou. Pojďme si i přesto ukázat, kudy jinudy by se z Rádla k Hodkovicím dalo.

Jamile od obecního úřadu vylezeme na hlavní silnici, nebudeme po ní pokračovat ke kostelu, nýbrž hned po pěti metrech zahneme vpravo a po dalších čtyřiceti metrech (mírně) odbočujeme z asfaltky na obyčejnou cestu. Po té pokračujeme půl kilometru na první křižovatku, na které zahýbáme vpravo na pozůstatky asfaltky. A odsud je to už jen padesát metrů k prvnímu zajímavému místu. Pokud se podíváme vpravo, vidíme pozůstatky staré cesty z Rádla do Rychnova.

A na druhé straně je křížek. Tedy Křížek. Kolem něj pokračovala cesta skrz dnes již pastevecké louky a zbořený most nad železniční tratí do Dolního Rychnova. Pozůstatky mostu jsou také zajímavé, ale k nim se nevydáme. Pouze se trochu rozhlédneme.

Je odsud totiž krásný výhled do širokého okolí. Vidět je odsud na Rádlo, k motokrosové trati, vidět je na Rychnov i vzdálenější kopečky.

Křížek je po takové polorekonstrukci. Na jeho aktuálním vršku je nový křížek a na zadní straně se objevil nápis RADLA 1616 > KIRSCHEBERG. Vedle křížku však stále leží původní vršek, ve kterém pravděpodobně dříve byla nějaká soška.


Za křížkem si můžeme všimnout zcela obyčejného vysílače. Proč se o něm zmiňuji? Dovedete si představit, jaký z něj musí být výhled? To by bylo něco jiného, než rozhledna na Milířích. Odsud musí být vidět i směrem k Javorníku stejně krásně, jako je vidět od křížku. Bohužel, vysílač je pouze vysílačem, nikoliv rozhlednou.

Pokračujeme dále po chvílemi zarostlé asfaltce (pohyb turistů tady na jihu Rádla se silně blíží nule). V lese po levé straně je vidět Velký kámen. Pod ním, podle pověstí, má být zakopaný poklad, který může být objeven jen zcela nevinnou duší.

Za chvíli se k nám připojí cesta od Rádelského hřbitova. Snad se v těchto místech v devatenáctém století nacházel malý rybník sedláka Maschkeho. Pokračujeme stále rovně a pokud hned v místech kde cesta vstupuje do lesa odbočíme nahoru, nalezneme v lese plácek a pozůstatky základů po jakémsi stavení. Proti tomu co ještě uvidíme je toto místo nezajímavé.

Po necelých sto metrech stojíme před Rádelským viaduktem. O tom se asi nemá cenu nijak rozepisovat - je jasné, že zde vznikl při stavbě železniční trati z Liberce do Turnova.

Asfaltka se pomalu ztrácí a dál pokračuje vesměs kamenitá vymletá cesta. Těžko věřit tomu, že zhruba před dvěma lety jsem tudy jel autem - prvním sněhem nahoru na Rádlo. Za viaduktem se nám otevírá pohled do údolí, na jednu z mála nezaniklých budov osady Svatý Kříž. Jedná se o budovu nejvýznamější - bývalý Papírenský mlýn. O tom netřeba se příliš rozepisovat, jelikož to jsem udělal již zde. Asfaltka se pozvolna objevuje a my se dole na křižovatce (v místech, kde podle starých map stávalo zvonítko) vydáváme vpravo po staré silnici tehdy vedoucí z Rychnova k Rádelskému mlýnu.

Hned za závorou si můžeme všimnout vodopádů místního potůčku, o pár metrů dál pramení ze stráně další přítok.

A to už jsme jen kousek od další křižovatky. Zde můžeme na chvilku odběhnout ze silnice a podívat se na Wallerovu kapličku.

Ta byla postavena v devatenáctém století na pozemku Josefa Wallera u jeho chalupy. Kaplička byla v letošním roce zrekonstruována, z chalupy dodnes zbylo jen torzo a sklep.

Vraťme se však zpátky na křižovatku a pokračujme dále po staré silnici. Procházíme kolem pozůstatku svodidel, s výhledem na železniční trať podlézáme pod spadlým stromem a ocitáme se na asfaltce novější, pravděpodobně z osmdesátých let minulého století, kdy byla postavena nová silnice vedoucí pod námi. Teď je před námi zhruba třista metrů cesty podél svodidel po chvílemi mechem zarostlém asfaltu.

A docházíme až na velký plácek, na kterém není nic. Proč tento plácek vznikl? Mělo na něm něco být? Dovedu si představit, že by zde mohla stát socha sv. Jana Nepomuckého, která byla mnoha lidmi včetně mě hledána v sousedním lese. Postavena byla kdesi u Rádelského mlýna (dnešní křižovatky I/65 a R35) roku 1778 mlynářem Gürtlerem. Koho zajímají podrobnosti, nalezne je zde. Socha je zaznamenána ještě na mapě z roku 1949. Na mapách z roku 1955 a 1957 není, avšak nejsou na nich ani sousední Wallerova a Schlenzova kaple. Proto je dost možné, že zde mohla stát ještě před stavbou nové silnice v roce 1972. Třeba měla být po dostavbě přestěhována právě sem. Po levé straně by mohl stál bufet (coby náhrada za roku 1972 zbořenou hospodu u Medvídka, která stála vedle Rádelského mlýna a musela ustoupit stavbě nové silnice na Jablonec), vpravo zásobovací auto, lavičky se stoly a vprostřed by tomu vévodila dvěstě let stará socha sv. Jana Nepomuckého.

Bohužel tu je jen prázdný pozvolna zarůstající plac a poslední známkou toho, že stavba byla dokončena nějak rychle, jsou obrubníky pokračující ještě dalších pár metrů.

Svodidla náhle končí, končí i opěrná zeď. Dalších dvěstě metrů není nic.

Teprve pod mostem R35 se objevuje chodník, ze kterého vedou schody s bočnicemi pro kola na cyklostezku z Jeřmanic do Hodkovic.

Proč tento úsek nebyl nikdy dostavěn? Netvďte mi, že je to jen shoda náhod. Schody a chodník na jedné straně, na druhé straně 300 metrů dlouhá asfaltka na velké opěrné zdi. K tomu se na Liberec odbočuje vlevo, tak, aby se chodci a cyklisté nemotali do provozu na silnici a na cyklostezku se dostali bez přecházení. Došly peníze? Nebo termín?
Jisté je, že dostavby se nedočkáme. Během příštích pár let má dojít k přestavbě křižovatky a na Liberec se už bude odbočovat vpravo. Navíc směrem od Liberce na Jablonec se bude sjíždět po mostě. O cyklo či turistické stezce nikdo nic neví. A pokud tudy někdo do Hodkovic chodí, nezbyde mu, než přebíhat při nejlepším dva jízdní pruhy.

Komentáře

Celkem 0 komentářů

  • Neregistrovaný uživatel

    Jméno: Přihlásit se

    Blog:

    Obsah zprávy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovězte na otázku: Co je dnes za den?