Tiskar94 oznamuje...Tiskařův geoblog

Okolo Provodína

Publikováno 04.09.2011 v 19:19 v kategorii Milý deníčku. . ., přečteno: 510x

Byl nebyl jeden web. Web byl věnován našemu stánku s jabloneckou bižuterií. Člověk tam vždycky psal články o tom, kde jsme byli prodávat. Ale pak se víc jak rok a půl nikde nebylo a stránky se změnily na e-shop. A teprve teď, když jsme byli zase někde s našim stánkem, jsem si uvědomil, že vlastně nemám kam o tom napsat.
Nevím kdy, byli jsme pozváni na oslavy do Provodína. Jedná se o vesničku kousek od Máchova jezera a pokud jezdíte vlakem, tak se v ní nachází vlaková zastávka Jestřebí. Den před tím jsem si nachystal tři kešky v okolí Provodína. Další ráno jsem si chtěl nachystat ještě nějaké další, ale internet byl natolik zasekaný, že jsem si už stačil opsat jenom GC kód kešky v Jestřebí (asi kilometr od Provodína) a její souřadnice vydolovat cestou přes wap.
Akce se konala u vlakového nádraží. Dorazili jsme jako předposlední stánkaři, takže jsme měli stánek asi 250 metrů u pódia. Lidé však stejně většinou chodili po této silničce, takže to nijak nevadilo. Postavili jsme stánek a já jsem vyrazil na první kešku do Jestřebí.
Hrad Jestřebí - vstupní studna
Šipka mě zavedla před zbytky zdejšího hradu. Chvíli jsem přemýšlel, kde asi keška bude, protože jsem se s GPSkou pořád nemohl dostat na méně než dvacet metrů a pak mi došlo, že asi budu muset nahoru. Vstupné nikdo nikde nevybírá (což je opravdu podivuhodné), tak coby ne.
Hrad Jestřebí - schody
Do hradu se stoupá nejprve hradní studnou a následně po schodišti. Původní schodiště vzalo za své tušímže už v předminulém století. Z hradu už zbyla zhruba jenom třetina. Do hradní studny byl nejprve namontován žebřík, který byl následně vyměněn za dřevěné schodiště a to zde slouží dodnes.
Hrad Jestřebí - chodba ke studni
Keška byla vskutku nahoře. Byl odsud krásný výhled do okolí. Možná bych vám i mohl říct, co všechno bylo vidět, jenže to bych to tu musel znát. Při logování přišli nahoru nějací mudlové, ale správný kačer dokáže cache nenápadně zamaskovat i v jejich přítomnosti - botou. Podél silnice jsem se vrátil k vlakovému nádraží a sto metrů před ním odbočil k další kešce. Po cestě jsem potkal takovou zajímavou ceduli, o níž se s vámi musím podělit. Význam této cedule je asi zřejmý, ale dá se to pochopit i jinak.
Nezaměstnaným vstup přísně zakázán
Cestu dále za šipkou mi znemožnilo několik jezírek.
Bývalý lom v Provodíně
Obejito, nalezeno a teď už zpátky ke stánku.
Provodínské slavnosti 3.9.2011 - stánky
Asi hodinku a půl jsem v něm poseděl a následně se vydal na druhé dvě kešky. Jako první jsem to vzal na Dlouhý vrch. Jedná se o skalní masiv, bývalou tvrz. Nejtěžší bylo asi nalézt vhodnou přístupovou cestu. Na tu správnou jsem sice koukal, ale říkal jsem si, že to bude asi jenom k nějakému domku a vzal to roštím zhruba o čtvrt kilometru vedle. Po párset metrech jsem objevil bývalou modrou turistickou značku a to už jsem byl u závory s cedulí o soukromém pozemku a zákazu vstupu. Elektrický ohradník vedoucí souběžně se závorou jsem podlezl pod ni (a doteď nechápu proč, když hned vedle závory jsou tzv. vrátka) a vydal se po cestičce za šipkou. Zpátky jsem to vzal stejnou cestou a teprve teď jsem si všimnul, že na jednom ze stromu je ješte starý rozcestník z již zrušené modré turistické značky. Pak už jsem se vydal zpátky na silnici, tentokrát už po bývalé turistické značce. Pokud se na tuto kešku vydáte, značenou odbočku o které je zmínka v listingu kešky budete hledat marně. Značená odbočka byla zrušená už někde v roce 2008, kdy si majitel louky přes kterou šla cesta louku ohradil a dal na ni krávy. Samotná keška je tedy vlastně už někde třetím rokem na soukromém pozemku. Majitel zde naštěstí ještě žádného kačera nechytil, i když pokud by chytil, asi by z toho byly problémy. Odsud jsem to vzal (po platných turistických cestách) na Lysou horu.
Lysá hora
Taktéž zajímavost, uprostřed luk se nachází ostrý kamenný útvar. Pověst praví, že zde zkameněla dcera rytíře z Myšlína, když si odmítla vzít Ďábla za svého muže. Sem už je vstup dá se říci volný, i přesto jdete pěšinou po pastvině. A aspoň je ta turistická značka pořád funkční, i když to vypadá, že KČT počítá s tím, že to tak nebude napořád. Z Horního provodína je cesta značená pouze k další asi 800 metrů vzdálené odbočce, z které už je směrem k Lysé hoře jenom stařičký rozcestník z roku 1992 s upozorněním o zákazu vstupu mimo pěšinku k hoře. Nahoře už byla nějaká mudlorodinka, naštěstí je zde keška natolik dobře umístěná, že se dalo odlovit i za jejich přítomnosti.
Výhled z Lysé hory
Ještě jsem se trochu rozhlédnul na všechny strany (to už byla dnešní druhá vyhlídka s rozhledem 360°) a vyrazil zpátky ke stánku.
Lysá hora - vrchol
To už jsme byli vskutku poslední stánek, neboť slečna co byla vedle nás už odjela domů. Asi hodinku před psaným ukončením stánkového prodeje mamka vzala 4 srdíčka a přidělala je na kroužkový řetízek. Řekl jsem ji, že to vypadá divně. Věřte nevěřte, nejdřív přišly nějaké holky, že by něco takového také chtěly, poté sousedka stánkařka, několik dam na kolech - nakonec se z toho stal hit dne. Stánek jsme sbalili asi v 17:15. Ač zde měly stánky stát do pěti hodin, někteří stánkaři ještě na místě zůstavají až do večera. Někteří ale naopak odjeli už kolem šestnácté hodiny, a to zrovna ti vedle nás, a tak mezi našim stánkem a dalšími směrem k pódiu vznikla mezera zhruba 100 metrů. Lidé se stejně otáčeli už tam, takže by pro nás postrádalo smysl zde být déle.