Tiskar94 oznamuje...Tiskařův geoblog

Polská strana Jizerek

Publikováno 06.07.2012 v 10:48 v kategorii Milý deníčku. . ., přečteno: 571x

V pondělí jsem se probudil do krásného letního dne. Dne, který vyhrožoval nesnesitelným vedrem. Proto jsem se před ním (stejně jako minulý rok) rozhodl ukrýt poblíž Harrachova. Vytyčil jsem si hned několik cílů: Odlovit pár kešek v Polsku, zbylé kešky od Geokoz, hodně diskutovanou Smrt jizerských roverů a po třech letech se konečně dostat na Souš.
Něco před půl dvanáctou jsem přijel vlakem do Harrachova, přeběhnul koleje a vydal se přes hraniční přechod na dnešní první kešku. Tou se stala Tkaczska Gura (správný název Tkacką Górą). V listingu byly doporučovány Polské mapy. Ty jsem s sebou sice neměl, ale hned od hraničního přechodu vedla cestička lesem ve směru který jsem potřeboval. Postupně se změnila v pěšinku, ale bezpečně dovedla až ke kešce.
Tkaczska Gura
Po odlovu jsem si ještě prošel celou vrcholovou skalku, a ač zde podle listingu není nic zajímavého, překvapily mě betonové základy na její severní straně. Podle střepů a zbytků dřevěných zdí tomu nebude zase tak dlouho, co tu něco stálo. Je klidně i možné, že to byla nějaká rozhledna. Dnes už výhled z velké části blokují vzrostlé smrky.
Další plánovaná keška byla taktéž v Polsku, věnovaná zaniklé vlakové trati. Listing vyzýval k procházce po kolejích z Harrachova do Jakuszyc. To bych rozhodně nedoporučoval, neboť trať je už druhým rokem v provozu a jezdí zde celkem pravidelná vlaková doprava. Odlov byl díky hintu celkem rychlý a já se mohl vydat lesem do Harrachova. V Normě jsem si koupil něco k jídlu a pokračoval na kešky od Geokoz. První jsem hledal všemožně pod kameny, u kořenů stromů, pařezů, a nakonec jsem našel krabičku jen tak položenou v borůvčí. Na další jsem zapomněl včas odbočit, a jelikož se mi pak nechtělo vracet, vzal jsem to 800 metrů do kopce lesem po nějakých srnčích stezkách. Když jsem nahoře vylezl na cestě a ohlédnul se, viděl jsem ceduli "zákaz vstupu, hnízdště zvířat". To to taky mohli napsat i dolů.
Zabrat dala až čtvrtá krabička od tohoto ownera. Souřadnice ukazují na most, nápověda "dolu a pak nahoru". Nejprve prohlížím boky mostu, ale nikde nic. Najíždím na wap, a čtu poslední logy. Tři DNF a dva Found it logy, které mi moc nenapověděly. Nakonec mě přeci jen trkla do očí.
Bridge number one
Odsud pokračuji znovu do Polska. Zádrhel přichází až po vystoupání kopce, kde mám podle map stát na křižovatce, odkud jedna z cest vede za hranice. Bohužel, stojím akorát tak v zatáčce a všude okolo jsou husté smrčky. Silnice mě svedla k bývalému silničnímu hraničnímu přechodu, odsud do Jakuszyc už jsem musel po silnici. V Jakuszycích se ještě zorientovat podle turistických značek, a už jsem mohl vyrazit na Tichou rovinu. Zde mě celkem překvapili těžaři, kteří měli odbočku na vrcholek obsazenou těžkou technikou a silnou vrstvou bahna. Naštěstí se to dalo obejít průsekem o kousek dál. Na místě chvíli tápu, GPS ukazuje o 20 metrů jinam, ale keška je naštěstí vidět z metrů padesáti. Jen vám musí dojít, že to ta keška je.
Tichá rovina
Po lesních průsecích pokračuji na další kešku, k další skále, na další kopec. Nález taktéž nečiní žádné potíže.
Krogulec
Zpátky na turistickou, průsekem, močálem. A na Orle. Tady je jedna jednoduchá multinka. Nejprve najít filmovku se souřadnicemi, pak finálku. Hledá se krásně, jde se krásně. Ale už toho pro dnešek začínám mít dost.
Orle - u slunce
Před Jizerkou sedám na lavičku a přemýšlím, co dál. Na papíře mám jako další kešku psanou Divoký jezdec s poznámkou "zacházka, jen když se mi bude chtít". Nechce. Ale je to jen 800 metrů. Zadávám tedy souřadnice další plánované kešky. Něco přes 4 kilometry. Ještě zkontroluju stav ostatních věcí:
Jídlo - poslední dvě oplatky
Pití - na dně
Cigarety - jedna poslední
Aktuální čas - hodně
Unavenost - taky
A tak vznikl během vteřinky nový plán, podle kterého nechávám Rovery a Souš na někdy příště a vydávám se kolem Divokého Jezdce do Horního Polubného, odkud to beru ještě kousek dál po silnici a pak lesem dolů na Kořenov zastávka. Přicházím nastejno s přijíždějícím vlakem, ale uvědomuji si, že kousek od zastávky je vlastně jedna keška, kterou jsme s Yumem v zimě nenašli. Vlak tedy nechávám projet, v GPS vylovím souřadnice a vydávám se na místo. Tentokrát keška vyloženě září do okolí. V zimě byla opravdu ještě pod tím jediným zbytkem sněhu, který tady byl. Co teď? Vlak odjel, další jede až za hodinu a čtvrt, a za tu dobu to stíhám v pohodě na autobus do Tanvaldu. Měl jsem štěstí, autobus byl totiž jeden z mála, který staví kousek od našeho baráku.
Zatímco jsem další den dopoledne přemýšlel, kudy to na Souš příště vezmu abych měl cestu po keškách, pípnul mobil. Nová keška v Polsku. Včera jsem od ní byl necelý kilometr. A tak bylo jasné, že se tam určitě ještě tenhle týden podívám.
Stalo se tak ve čtvrtek. Ráno jsem dojel vlakem do Harrachova a opět jako minule vyrazil přes koleje na hraniční přechod. Odbočka z cesty trochu zklamala - celá byla zarostlá trávou a teprve na vrcholku se změnila v cestu písčitou. Na vrcholku vidím odbočovat pěšinku ve směru šipky. Podle turistických map by však správná odbočka přímo ke kešce měla být až za nějakých 150 metrů. Po dalším ujitém půl kilometru se vracím zpátky. Odbočka z map prostě neexistuje. Beru to tedy o pěšinku vedle a následně nízkým smrkovým lesíkem za šipkou. Jelikož tu už byli včera nějací dovolenkáři, mám STF.
Harrachov International Airport
Po odlovu se jdu ještě kouknout na místo, kde by podle turistických map měla být křižovatka, z které bych se po jedné odbočce měl vydat do Jakuszyc. Samozřejmě zde není nic, co by alespoň vzdáleně připomínalo cestu. Vracím se tedy zpátky na cestu přes vrchol a po ní, jedné staré dřevařské cestě a zhruba dvou kilometrů asfaltky docházím do Jakuszyc. Odsud se vydávám po zelené turisické cestě na rozcestí pod Tichou rovinou. Z cesty je krásne vidět na kopečky, na které se dnes chystám.

Z rozcestí pokračuji po modré, odkud je zase výhled na druhou stranu - Českou část Jizerek.
Jizerky z Polska
Modrá značka odbočuje z cesty dolů a já už pomalu očekávám odbočku na Zlote Jamy.Turistické mapy však opět zklamaly. Úsek zakreslen v mapách jako cesta na vrchol totiž není nic jiného, než koryto potoka. Naštěstí se s ním dá vyjít a během chvilky stojím na původních úvodkách earthky, tedy na vrcholku.
Zlote Jamy - vrcholek
Jako první jsem se rozhodl najít rašeliniště u posedu. Vydávám se tedy dál ve směru, v jakém jsem přišel na vrchol, až přicházím na něco, co by se dalo nazvat cestou. Podle map by měla být slepá. Posed by přeci mohl být u cesty, ne? Jenže nikde nic. Když už se chci otoči, všímám si mezi stromy vykukujícícho pahýlu z fotky. Tak aspoň to křemenné pole už mám.
U křemenného pole
Provedu požadované úkoly a vracím se k vrcholu, poblíž kterého se má nacházet posed. Nakonec na mě přeci jen vykouknul. Rašeliniště nikde nevidím, ale když vylezu nahoru na posed, už viditelné je. Vydávám se k němu, plním poslední úkol k earthce a pokračuji na další tradičku.
Jelikož cesta vedoucí odsud na Wysokou Kopu taktéž neexistuje, vydávám se tam téměř za šipkou. Vrcholek je spíše nezajímavý.
Wysoka Kopa
Po pěšince odsud pokračuji na cestu a následně na jedno velmi krásné místo. V reálu to tam vypadá lépe než na fotkách.
Garby Izerskie
Jedná se o otevřené jámy dolu Stanislav, který byl uzavřen v roce 2001. Keška je sice pouze krabička od pomazánky, ale díky kouzlu místa samotného a pro mě pořadovému číslu 1800 si bodík oblíbenosti určitě zaslouží. Navíc je to tento týden zjevně jediná polská keška, která byla založena polským hráčem.
Důl Stanislav
Po asfaltce se odsud vracím zpátky na rozcestí pod Tichou rovinou, po zelené zpátky po Jakuszyc a následně podél silnice na hraniční přechod. Kousek za ním odbočuji na červenou turistickou značku a vyrážím k Černému rybníku.
Černý rybník
A od rybníka pomalým tempem na nádraží. Vlak jede až za hodinu, a zároveň se mi zdá, že z dnešních plánovaných 26ti kilometrů bylo nakonec ještě o něco víc.